Pla de viabilitat d’un negoci

Si has pres la decisió d’emprendre un negoci i vols arribar lluny, necessites un pla de viabilitat de la teva idea de negoci per a poder consolidar el teu projecte, conèixer les teves probabilitats d’èxit i complir les teves metes.

Però abans d’entrar en detalls, caldria respondre primer de tot què és un pla de viabilitat d’una empresa.

Table of Contents

Què és un pla de viabilitat?

Un pla de viabilitat d’un negoci o projecte és un document en el qual es desenvolupa un projecte empresarial (tant si ets autònom com empresa), permetent conèixer les seves febleses i fortaleses, riscos, així com les seves necessitats financeres.

És una eina imprescindible quan es vol posar en marxa un projecte empresarial, independentment de l’experiència professional del promotor i la dimensió del projecte. És a dir, és vàlid tant per emprenedors que vulguin posar en marxa el seu primer nou negoci, com per a treballadors d’una empresa que vulguin liderar el desenvolupament d’un nou projecte. Una altra raó per a engegar un pla de viabilitat és per situacions de reestructurament de l’empresa o de concurs de creditors.

Quins avantatges té realitzar un pla de viabilitat?

– Disminució de la incertesa: comptar amb càlculs adequats, dades i una visió realista ajudarà a tenir majors probabilitats d’èxit en l’aventura empresarial.

– Major control sobre el projecte o empresa: es tindrà una gestió millorada perquè el pla de viabilitat donarà suport a les decisions operatives que es prenguin a l’hora d’iniciar l’activitat.

– Una productivitat millorada: conèixer a fons el mercat i les característiques del mateix projecte, revelaran les debilitats i fortaleses sobre les quals es podrà corregir el camí per a ser més operatius.

– Anàlisi de preus de productes o serveis: realitzar un pla de viabilitat detallat aportarà les nocions necessàries per saber preus o tarifes que es posaran a l’abast del client.

Com fer un pla de viabilitat?

Realitzar un autodiagnòstic d’actituds emprenedores

Abans d’elaborar un pla de viabilitat d’un negoci, és recomanable efectuar un autodiagnòstic per determinar el nivell d’actitud emprenedora. D’aquesta manera, si amb l’avaluació s’arriba a la conclusió que no estàs capacitat per a ser emprenedor, es poden buscar socis que donin el perfil adequat o formar-se per a adquirir noves competències que ajudin a tenir èxit en el projecte.

Presentació del pla de viabilitat amb dades bàsiques

S’aporta una descripció breu dels següents aspectes:

– Dades bàsiques de l’empresa: S’indiquen les dades identificaries de l’empresa o negoci (tipus de societat, sector d’activitat i capital social).

– Dades bàsiques del projecte: Es recull la informació respecte l’activitat a desenvolupar i el finançament previst, així com el seu origen.

– Presentació dels promotors: S’ha de mostrar la seva experiència i el que poden aportar al projecte emprenedor.

– Productes i Serveis: Es defineixen els béns i serveis que oferirà l’empresa o l’autònom, amb els seus avantatges competitius.

Realitzar una anàlisi del mercat i una anàlisi DAFO

Amb l’anàlisi del mercat es coneix l’acolliment que poden tenir els béns o serveis de l’empresa o negoci en el mercat, però també s’identifiquen els competidors i productes que poden fer competència.

Aquest anàlisi és un suport en el moment d’efectuar el DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats), que permetrà a l’emprenedor analitzar la realitat de la seva empresa, marca o producte, per a poder prendre decisions de futur, aprofitar tot el potencial del projecte empresarial o autònom, defensar-se contra les amenaces que es detectin, enfortir els punts febles del negoci, etc.

Elaborar un pla de producció

El pla de producció recull els recursos productius (béns o serveis) que s’utilitzaran per satisfer la demanda dels seus clients i per créixer. En el pla de producció es recull la localització on es compraran les matèries primeres i com aquestes seran transformades, emmagatzemades i distribuïdes.

Elaborar un pla de màrqueting

Per agilitzar les vendes és obligatori preparar un pla de màrqueting per a donar-se a conèixer i generar interès pels seus béns o serveis entre el target o públic objectiu.

Cerca i organització del personal

L’empresa o l’autònom ha de captar els treballadors indicats i necessaris per al desenvolupament del seu projecte empresarial. Una vegada compti amb els recursos humans necessaris ha d’organitzar als seus treballadors i orientar-los cap a la consecució dels objectius prèviament definits.

A més, ha de garantir el correcte funcionament dels diferents departaments de l’empresa, així com una apropiada coordinació d’aquests.

Pla d’inversions i cerca de fonts de finançament

S’han de tenir definides les necessitats d’inversió pel desenvolupament del projecte i les fonts financeres que cobriran aquestes necessitats.

Definició dels principals indicadors financers

Amb els indicadors financers es podran analitzar els estats financers de l’empresa o autònom en un període determinat i fer un seguiment del compliment del pla de viabilitat. Aquesta anàlisi permetrà realitzar un diagnòstic financer amb el qual es podrà conèixer l’evolució de les fortaleses i febleses financeres, optimitzar els seus recursos financers i mesurar la consecució dels objectius.

Definició d’escenaris

S’han de definir els diferents escenaris que poden afectar al negoci, valorant la forma en la qual les dades de l’escenari afecten les variables dels diferents indicadors financers.

Fer un resum executiu del pla de viabilitat

El resum executiu és la presentació del negoci cap als possibles futurs inversors. A part d’aquests, també s’inclouen els mentors, les institucions públiques que concedeixen subvencions, possibles socis i fins i tot clients potencials.

El resum executiu ha de ser clar, concís, breu i atractiu perquè al lector li sigui fàcil conèixer l’essència i visió del negoci i dels seus indicadors clau; ha de contenir un resum del pla de viabilitat amb els seus punts clau.

 

Si voleu que Fika us confeccioni el pla de viabilitat, i se us plantegen dubtes o qüestions sobre el tema, quedem a la vostra disposició per a resoldre’ls.

Picture of Fika Economistes i Advocats
Fika Economistes i Advocats

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: