En breu, 1 de juliol del 2025, les empreses i els autònoms estaran obligats a operar amb el nou sistema Verifactu.
Aquesta nova metodologia suposarà un canvi radical en el procés de facturació de PYMES i Autònoms. És per això que des de l’AEAT s’ha decidit facilitar espais i oportunitats per tal que tant els usuaris com els programadors de softwares, puguin expressar els seus dubtes i així conèixer millor aquesta nova eina que tindrà tanta rellevància en els nostres negocis.
En aquest article us presentem un recull d’algunes d’aquestes preguntes i respostes amb l’objectiu de compartir-ho amb tots vosaltres i així poder facilitar-vos la implementació al nou sistema Verifactu. .

Índex

Preguntes i respostes relacionades amb la interacció de l’usuari amb el software.
Què voleu dir que per a comprovar un QR es necessita l’app movil? No deixareu aquesta validació en web?
- El servei d’acarament de QR es podrà realitzar des de qualsevol dispositiu que consti amb una càmera o tingui accés al reconeixement del QR per a obtenir la URL. No és necessària l’APP de la AEAT. No obstant això, l’APP de la AEAT és una garantia a l’hora d’assegurar que el QR no sigui fraudulent.
Amb quin certificat digital/electrònic s’ha de signar les factures? Com puc obtenir aquest certificat?
- La firma electrónica haurà de ser generada amb una clau privada asociada a un certificat electrónic qualificat de firma electrónica. Aquest certificat haurà d’haver estat sotmés per un proveidor de serveis de confiança qualificat i que compleix amb els requisits establerts en el Reglament (UE) 910/2014. El certificat podrà ser de segell ,en cas d’actuacions automatitzades. S’ha d’acudir a un prestador de serveis de certificació com per exemple la FNMT.
- Només estan obligats a signar els registres de facturació si el sistema no està acollit a Verifactu. Podran signar amb el certificat. Encara així, el registre haurà de ser signat pel propi obligat tributari, o bé amb un certificat qualificat de signatura d’un tercer, sempre que el registre sigui també “emès” per un tercer. Veure Disseny de Registre.
Per a l’enviament per Verifactu es podrà utilitzar el certificat del tercer o és obligatori el certificat de l’obligat tributari?
- Es pot utilitzar qualsevol de les vies actuals de representació, com la col·laboració social o l’apoderament, fent ús d’un certificat qualificat per part del tercer.
Que passa amb el canvi d’exercici? L’1 de gener es pot començar amb una nova numeració de factura o és consecutiva per a tota la vida?
- Es pot començar una nova numeració, el sistema Verifactu només necessita que el primer registre de l’any fiscal s’encadeni amb l’últim de l’any anterior, independentment de la sèrie o número de factura.
- El del qual puja la factura o el del qual l’emet. Es pot utilitzar qualsevol de les vies actuals de representació, com la col·laboració social o l’apoderament, fent ús d’un certificat qualificat per part del tercer.
Quin tipus d’esdeveniments es permetran sobre els registres de factures. Altes / Baixes …. ?
- Les operacions permeses seran les d’altes i anul·lacions, ja siguin inicials o sustitivas (esmenes).

Fika t'ajuda a adaptar-te al nou sistema Verifactu
Com sempre, des de FIKA Economistes i Advocats, estem a la vostra disposició per ajudar-vos i poder transicionar així d’una forma més suau cap a aquest nou escenari. Perquè a Fika volem acompanyar tecnològicament els nostres clients.
Per una banda, hem escrit un article que explica totes les claus del nou sistema Verifactu
Per l’altra, posem a la votra disposició un software de facturació que estarà adaptat a la Llei Antifrau i al sistema Verifactu.
Si necessites que t’ampliem la informació, contacta amb Fika i t’ajudarem!