Quan entra en vigor Verifactu?

Abans de parlar de la entrada en vigor del Verifactu, us fem una petita introducció de context de la Llei Antifrau i les noves obligacions en matèria de facturació

La Llei Antifrau (Llei 11/2021) va introduir importants canvis en les obligacions tributàries, amb l’objectiu de lluitar contra el frau fiscal. Posteriorment, el Reial Decret 1007/2023, del 5 de desembre, va establir els requisits tècnics i de seguretat per als sistemes informàtics de facturació.

Finalment, el 28 d’octubre de 2024 s’ha publicat al BOE l’Ordre HAC/1177/2024 on es concreten i aproven les especificacions tècniques, funcionals i de contingut que han de complir els sistemes informàtics de facturació.

Índex

Quan entra en vigor el Verifactu per a empreses i autònoms?

A dia d’avui, la data oficial és 1 de juliol de 2025. Amb tot, com que l’ordre ministerial s’ha acabat publicant més tard del previst, és esperable que s’acabi ajornant la data. 

Les darreres informacions que tenim del Ministeri d’Hisenda és que per a empreses la data serà 1 de gener de 2026, mentre que per a autònoms la data serà 1 de juliol de 2026,

 No obstant, recomanem no esperar a darrera hora ja que es tracta d’un canvi crític per a moltes empreses i cal fer-lo amb temps.

Conjunt de documents legals sobre taula
L'Ordre Ministerial va ser publicada el passat 28 d'octubre

També hem cregut oportú explicar-vos el contingut resumit d’alguns detalls tècnics de la recentment publicada Ordre Ministerial HAC/1177/2024.

Principals continguts de l’Ordre Ministerial

  • Integritat i inalterabilitat dels registres de facturació

Els sistemes hauran de calcular una empremta digital (“hash”) per a cada registre de facturació i comprovar-ne la integritat per assegurar que no hi ha alteracions sense registrar.

  • Traçabilitat dels registres

Cada registre ha de contenir una referència cronològica de l’anterior per permetre el seguiment i la traçabilitat completa dels registres.

  • Conservació, accessibilitat i llegibilitat

Els registres de facturació s’han de conservar en format electrònic llegible i han d’estar accessibles immediatament per a la consulta per part de l’Administració tributària.

  • Declaració responsable

Per a cada programa de facturació, caldrà una declaració responsable que inclourà, entre d’altres, la identificació del sistema, els procediments de seguretat i una declaració de conformitat amb els requisits d’inalterabilitat i integritat.

  • Registre de resum d’esdeveniments

Com a part dels requisits tècnics, el sistema informàtic haurà de generar, cada sis hores de funcionament continu, un registre resum dels esdeveniments succeïts durant aquest període. Això inclou esdeveniments com inicis de sessió, anomalies detectades, generació de registres, …

  • Requisits visuals i funcionament de VERIFACTU
    • Elements visuals obligatoris en la factura: Tant en format paper com digital, la factura ha d’incloure:
      • Un codi QR amb una resolució adequada per assegurar-ne la llegibilitat.
      • La frase “Factura verificable en la seu electrònica de la AEAT” o l’etiqueta VERIFACTU.
    • Duració mínima del funcionament com a VERIFACTU: Si s’opta pel sistema VERIFACTU caldrà mantenir-lo fins al 31 de desembre de l’any en el qual s’hi hagi optat.

El consell de Fika

    • Aquests són només algunes de les especificacions tècniques que inclou l’ordre ministerial. Amb tot, us recomanem no capficar-vos amb els detalls tecnològics. En essència, el què cal tenir clar és que serà obligatori facturar a través de programes homologats per la AEAT. I seran els fabricants de software qui tindran la responsabilitat de complir amb els requisits tècnics de l’ordre ministerial per tal de poder-se homologar. Contacteu amb nosaltres i us ajudarem

A qui afecta els nous requisits dels sistemes de facturació?

La Llei Antifrau afecta tant a PIMES com a autònoms. La principal novetat que heu de tenir present és que només es podrà facturar amb programes informàtics homologats per la AEAT. Per tant, si esteu facturant amb Word, Excel, o programes fets a mida és molt important que adapteu quan abans els vostres sistemes de facturació als nous requisits.

Vols més informació sobre VERIFACTU i la Llei Antifrau?

Més enllà de l’entrada en vígor del Verifactu, el més important és preparar-se quan abans al canvi.

En els darrers mesos des de FIKA Economistes i Advocats hem dut a terme vàries iniciatives amb l’objectiu de posar al vostre abast tota la informació possible de tal forma que us ajudem a facilitar-vos la transició cap a aquest nou sistema de facturació.

Des de formacions en espais com el Centre Metal·lúrgic fins a campanyes per xarxes socials, i sempre complementant amb entrades al nostre blog, hem utilitzat i utilitzarem totes les eines disponibles per intentar solucionar-vos una de les grans incògnites en el nostre futur més pròxim.

Picture of Arnau Bonada
Arnau Bonada

Economista, assessor fiscal i soci fundador de Fika.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: